Populära inlägg

onsdag 15 februari 2012

Nyheter från Möblelmässan 2012

Åh, vad jag tyckte om årets möbelmässa!
Men det är inte helt lätt att sammanfatta vad som egentligen är årets "Nyheter" - vissa säger att det är grått som är årets färg (se tidigare inlägg), andra menar att det är pasteller som typ mintgrönt och så finns det de som säger att rött/orange är det som är det modernaste nu. Och när det gäller stilar så menar vissa att det är "bohemic chic" som är super-inne (se tidigare inlägg), andra hävdar att det är "industriell shabby chic" och en tredje grupp hävdar att det är trä-rent som är det hetaste i inredningen nu. Inte helt lätt att veta - allt verkar vara hett! Och kanske det är så.. att det är det personliga hemmet som är det ultramoderna - och smaken är ju som baken. Delad ;o)

På möbelmässan kunde besökarna ta del av det mesta av ovanstående, men jag vill ändå sammanfatta det på mitt eget sätt.. Och vad jag kunde se så var det mycket av det förlegade och omoderna som i år fått nya kostymer. Riktigt snygga, dessutom! Check it out:

Matta, kudde och väska av ihopsydda Lee-lappar. Sjukt snyggt!

Till höger ser vi den traditionella och trista pulversläckaren. Den som vi så ofta gömmer i garderoben - vilket inte är vidare smart om det börjar brinna. Men kolla in den vänstra.. Så cool med döskalledesign! En sån vill jag ha.. Framme!

En ung spansk designer visade bl.a. upp denna häftiga kasettbandslampa. Modern retro? Kolla in hennes sida: http://www.ooomydesign.com/

Ytterligare en spansk designer ställde ut på mässan. Jag blev helt såld på det här skåpet! Går att köpa för ca 11.000 skr + frakt. Klicka in dig på http://www.lolaglamour.com/ och njut av urhäftiga vill-ha-möbler. Svulstiga och färgstarka i sina uttryck.. 

Personligen tycker jag att det allra roligaste med möbelmässor är att ta del av de nutida designernas produkter och lösningar. Här kommer ett axplock av vad jag hittade på Northen Light & Furniturefair:


En riktigt fiffig "compact-living-lösning" i form av en garderob att hänga på insidan av dörren. Den är ca 1 dm djup och rymmer plats för hängande kläder, skoställ och liten avställningshylla. Kommer från http://www.plusfunction.com/

Den prisbelönta tvåbenta stolen kommer från samma designergrupp. De egna (människo-)benen funkar som framben på stolen. Fungerar riktigt bra - tills man lägger benen i kors! Så det får man låta bli ;o)

Och här är ytterligare en häftig och platsbesparande möbel. Lampa och klädhängare i ett!

Och avslutningsvis kommer en riktig glad-lampa, iförd knallröd kropps-strumpa, från "Northen Lightning":


Må gott!








1 kommentar:

  1. Allra bäst var Lee-överkastet. Kanske inte i mitt 1880-talshus men i alla fall.Men stol med två ben...Myran har ju 3, men den här verkar kräva en hel del balans.

    SvaraRadera