Populära inlägg

torsdag 26 januari 2012

Det är helt uppåt väggarna!

För några dagar sedan var det en god vän som frågade om råd hur hon skulle hänga sina tavlor i sitt hem. Och idag kom det in en kund på Studio Total i Sundbyberg (där jag har mitt kontor). Medan han väntade på sin tur så satt vi och pratade om ditt och datt. Snart kom vi in på mitt favoritämne - inredning. Killen berättade att han har en "hang-up" för raka linjer, och att alla tavlor hos honom måste antingen hänga helt rakt eller vara i exakt samma storlek - så det blir symetriskt. Jag vet fler som har sådana "hang-ups" och då är tavellister perfekt. Jag älskar tavellister! De tar ingen plats, allt blir rakt och man kan ställa både tavlor, inredningsdetaljer, böcker, ljusstakar och annat på dem. Rakt, snyggt och cleant :o) Efter mötet med kunden idag så kom idéen om detta blogginlägg - om vad man kan ha på väggarna. Och HUR.
Enjoy!


Jag har en handfull favoritkonstnärer och nu har jag fått en till! Kolla in http://www.houseofmendi.com/ - en konstnär som blandar attityd med girlpower i sina målningar. Jag gillar!!


Vi har verkligen blivit bombaderade av väggord och små citat till väggarna under sista året, och jag tröttnade för länge sedan. Men något jag inte tröttnar på är Therese Sennerholts grafiska alster. De är fyndiga, roliga och sticker ut. Riktigt bra! :o)


På 80-talet var spegelväggen super-inne. Och tur nog är den ute idag, men här kommer en förvånadsvärt trevlig uppdatering. Bilden kommer från Ikea.


Om du eller om någon du känner tar snygga bilder så rekommenderar jag att printar ut dem på canvas och har dem på väggen. Visst kan man ha foton i datorn, album eller byrålådan... Men visa upp dem, vettja!

Det är inte bara konst som kan pryda väggen. Här är ett exempel på det - kuber för böcker, tidningar, grejer mm är fiffigt eftersom det tar plats från golvet.. Och därmed spar det plats!


Det här är ett exempel av hur vinyl kan pryda en vägg. Vinyl är jättepraktiskt eftersom det dekorerar väggen (eller kylskåp, köksluckor, dörrar, bilhuvar.. etc), går lätt att flytta från ett ställe till ett annat och de lämnar inget märke efter sig. Om du inte hittar ett mönster som du gillar, så kan man lätt beställa ett eget hittat/formgivet mönster.

Svartvita bilder är klassiska, stilrena och funkar alltid - överallt!

Här har vi en knallblå abstrakt oljemålning. Kostar ca 500 kr på http://www.wall44.com/. Sååå SNYGG!

Och om man har hittat en, eller fler, favorit-tapeter.. Rama in dem :o)

Och även här en oljemålning från samma ställe som den blå tavlan. Marilyn fungerar ju alltid!

Så.. HUR sjutton ska man hänga dessa "mästerverk" då? På http://www.gallerix.se/ och http://www.husohem.se/ har jag hittat dessa guider:


Tänk dig raka linjer åt alla håll och kanter..


Placera tavlorna längs en rak över- eller underkant.

Eller var lite "wild and crazy" och gör en egen installation.

Japp, det var det.. Må gott!

4 kommentarer:

  1. Bra med tips om tavelhäng. Men de flesta bygger ju på att man hänger alla på en gång. För mej är det nog den understa som gäller. Det dyker ju upp tavlor lite eftersom...Snyggaste tavlan på marilyn hittills! MoP

    SvaraRadera
  2. Hej Veronica! Älskar den knallblå abstrakta oljemålningen! Vart hittar man den? Verkar som om Wall44 är nerlagt.

    SvaraRadera
  3. Hej Martin! Ja, visst är den underbar?! Jag har tyvärr ingen aning om vart man kan hitta den, nu sedan Wall44 lagt ner :-( Men jag målar ju tavlor, så om du vill att jag använder mig den blå tavlan som inspiration, så kan du göra en beställning hos mig. Gå in på min hemsida: www.qbv.se för att se ett axplock av vad jag gjort.. /Veronica

    SvaraRadera