Populära inlägg

fredag 24 februari 2012

en sTRÄvan efter det naturliga

När jag fick veta att trä är modernt igen, så såg jag 70-talet för min inre syn. Och den synen var INTE rolig! Vi hade gulnad och lackad furu i tak, på golv och väggar, sängar, bord.. allt allt allt. Minns ni? Men så ska det iaf inte vara nu - så vi kan pusta ut! :o) Nu ska det vara trärent och inte gulnat furu. Tapet-tillverkarna har producerat snygga tapeter som ser ut som trä i olika former och färger. Och då har jag en stor favorit: Den här är formgiven av holländaret Piet Hein Eek och jag älskar den!

När jag läste till inredare så fick vi en uppgift att formge hela Liljeholmsbadet i Stocholm. Mitt badhus fick temat Jamaica och den idéen föddes från den här tapeten. Jag blev supernöjd med det badhuset :o)

Här kommer kommer fler inspirationsbilder med trä som bas. Enjoy!

Ljust och fräscht sovrum

Inspiration från Ikea

Sååå snygga krokar! Inte direkt trärena, men men..

Tapet och detaljer från Wohn Zimmer

Och den här läckra lampan kommer från samma ställe som ovan

Marbodalkök är inte sena att hoppa på trenden

Och avslutningsvis lite snygga matsalsmöbler från Norrgavel..

Bilder från: ROOM, http://www.fightingfish.blog.com/, Marbodal, Ikea, Norrgavel, Wohn Zimmer samt Wilma & Friends.

Må gott! 



11 kommentarer:

  1. Läckrast var krokarna!!! Fint med trärent. Kruxet är ju bara att helt trärent så mörknar det med tiden. Men efter "Ljust o fräscht" borde ju följa "Mörkt och mysigt"...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att krokarna är ruggigt snygga! Ja, till hösten blir det säkert "mörkt och mysigt"...igen :o)

    SvaraRadera
  3. Åh, den där trätapeten är helt underbar! -Men var finns den? Jag hittar bara andra varianter, inte den här med breda plankor i lugna toner.
    Vet du var man kan hitta den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Stella! Den översta tapeten (den av designern Piet Hein Eek) ska finnas på ROOM och/eller NK. Och den är heeelt underbar! :o) Den tapeten som Marbodal har i sin reklamkampanj vet jag inte alls vart den kommer från, tyvärr.. Men kolla på wohn zimmer - de har en hel del trä-tapeter!

      God "jaktlycka" :o)
      // Veronica

      Radera
  4. Tusen tack för ditt svar! Ska kolla upp allt :)

    SvaraRadera
  5. Hej Veronica! Jag har sett att du redan fått en fråga ang tapet på den översta bilden, o jag har försökt hitta den men det verkar helt omöjligt! Den är helt fantastisk o jag kan bara inte släppa tanken på den :) Jag har pratat med både ROOM o NK (bor inte jättenära sthlm så jag vill inte åka i onödan) o de har haft svårt att hjälpa mig. NK ville inte säga alls om det var den utan sa helt enkelt att jag får komma in o titta, medan ROOM trodde sig veta vilken tapet jag menade men jag misstänker att det är en annan där brädorna är smalare samt att de ligger ned.. o den är jag ju inte intresserad av. Nu undrar jag om du kan hjälpa mig på ngt sätt med tips hur jag ska få tag på denna tapet, är det en Piet Hein Eek, eller kan det tänkas vara en kopia? Den verkar nämligen inte finnas på någon sida som är relaterad till honom.. Har du ngn aning om vad tapeten på din bild heter? Förlåt om det verkar långsökt av mig att höra av mig till dig ang detta, men jag vet helt enkelt inte hur jag ska gå vidare...!! Tack snälla på förhand för svar!! Mvh Sanna

    SvaraRadera
  6. Hej Sanna! Jag förstår att du inte kan släppa tanken på just den tapeten - för när man väl sett den så duger inget annat! Jag trodde jag var helt säker på att det var Piet Hein Eek, men nu när du har spanat runt blir jag osäker.. Jag önskar så att jag kunde hjälpa dig!! Den bild jag har här har jag fått från en blogg som heter något med Johannas hem. Hoppas hoppas hoppas du hittar den! Och hör gärna av dig om/när du gör det!

    Lycka till och ge inte upp! :o)
    // Veronica

    SvaraRadera
  7. Hej, har någon lyckats spåra upp denna ljuvliga tapet, har försökt men hittar bara smala plank som Sanna har hittat. Den är helt underbar och frustrerande att inte hitta den.

    Hör av er om ni hittar den!
    MVH Doris

    SvaraRadera
  8. Hej, det ser inte ut som en tapet med rullar. Finns inget mönsterbryt. Det är nog i så fall en fototapet. Eller en trävägg :)
    Jag letar vidare. Vill absolut ha den!

    SvaraRadera
  9. På Hornbach.se under Wood and Stone tapeter finns denna lilla juvel som liknar den ni söker:
    Non-Woven "Driftwood"
    Art.nr 8698183
    Mått: 10,05 x 0,53 m
    Färg: blå/grön
    Jmf.pris 22:79/lpm
    229,00 SEK/ st

    SvaraRadera
  10. Aha! Tack för tipset!! Och tusen tack för all info :-)
    /Veronica

    SvaraRadera